Nederlandse taalles

Sport en spel

Naailessen

Plannen en activiteiten

Vanwege de huidige veranderingen omtrent COVID-19 zijn bepaalde activiteiten tijdelijk gestopt en/of is de groep verdeeld in meerdere kleinere groepen om te voldoen aan de maatregeling.

• Nederlandse taalles. Sinds 22 september 2021 is een kleine groep begonnen met het volgen van Nederlandse taallessen waar enorm veel vraag naar is. De Nederlandse taal is van belang om zichzelf te kunnen redden in het dagelijkse leven en op deze manier minder afhankelijk te worden van hun naasten. De taallessen worden aangeboden door een gepensioneerde oud-docente die ervaring heeft met het geven van ABC-cursus.
  • Wekelijkse ontbijt. Er wordt wekelijks bijeenkomst georganiseerd onder het genot van een ontbijtje waarbij sociale contacten gelegd worden en elkaars lasten gedeeld worden. Dit werpt zijn vruchten af doordat de cliënten zich tot een hechte groep hebben gevormd.

• Gezamenlijk koken. Hedendaags met het COVID-19 wordt de groep onderverdeeld in kleinere groepen om de RIVM richtlijnen te realiseren en aan de nieuwe wetgeving te houden.
  • Leren fietsen. Om uit hun kleine leefomgeving te komen is mobiliseren noodzakelijk. Dit wordt waargemaakt door de clienten te leren fietsen wat relatief goedkoop is vergeleken met het openbaar vervoer. Bovendien is lichamelijke beweging goed voor de gezondheid aangezien overgewicht binnen deze doelgroep meer voorkomt.
  • Digiwijzer worden. Leren omgaan met technologie zoals het gebruik van een mobiele telefoon, zodat de cliënten zelf zaken kunnen opzoeken op internet of kunnen beeldbellen voor eventueel deelname aan online groepsbijeenkomsten, maar ook voor het behouden van sociale netwerken en uit hun eenzaamheid te halen.
  • Sport en spel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zelfverdedigingslessen yoga of zwemmen zullen worden georganiseerd om de psychische stress te doen ontladen, maar ook de weerbaarheid te doen vergroten bij de clienten. Hierbij is een andere doel ook weer om de clienten te motiveren ten aanzien van lichamelijke beweging voor de gezondheid.
  • Naailessen. Hiermee stellen de clienten zich centraal en voeren een gezamenlijke hobby uit wat tevens nostalgisch is. Tevens een dagbesteding waar bepaalde competenties om de hoek komen kijken.

Samenwerking

Stichting Lana werkt momenteel samen met de Gemeente Amsterdam. Verder dragen Oranje Fonds en Stichting Het R.C. Maagdenhuis hun steentje bij om de activiteiten uit te kunnen voeren.

Wij zijn op de hoogte van de welzijnsorganisaties in de buurt en staan open voor samenwerking. Ook staan wij open voor samenwerking. Bent u geïnteresseerd en heeft u een soortgelijke missie? Dan kunt u contact opnemen met ons.